du hör ett ord som ger dig tröst..

heej alle glada ! sitter här med en jätte sur och uttråkad hund som bara biter mig hela tiden, och ylar ?:S haha. det blev ingen skola idag.. jag försov mig. stängd av mobilen för alla smsade och undra om anton hade dött för någon hade sagt det.
så jag blev jätte orolig och kunde inte sova :( men han är inte död iaf, tur de ! :D
igår pluggade jag massor och var jätte diktig, riktigt stolt över mig själv, endå fast skiten var typ 2 veckor försent.. ?
haha. nu ska jag sitta framför datorn en stund till och sen gå ut och gå kanske. får se. hörs och ses!

min uppsats jag skrev igår och jokke hjälpe till att stava rätt. haha



Ondskan                                                                                       johanna kindahl 9f
Boken Ondskan är en självbiografi skriven av Jan Gulliou. Boken blev för första gången utgiven 1981 och 2003 gjordes den om till film.
filmen handlar om Erik ( jan gulliou ), som spelas av andreas wilson. erik var en 16 årig kille, hans pappa dog när han var yngre. nu bor han med sin mamma, som spelas av marie rickardson, och sin sadistiske styvfar, johan rebaeus, som misshandlar honom dagligen för minsta lilla som han gör fel. han är egentligen väldigt smart, men oron i hemmet gör att han inte kan fokusera på skolan och börjar därför slåss, stjäla och är allmänt  hänsynslös. men en dag när han grovt misshandlat en skolkamrat så får lärarna nog. dom betämmer sig för att han ska bli relegerad och ska börja på internatskolan stjärnsberg som är en dyr skola lång ifrån huvudstaden. på skolan är det fjärderingarna som bestämmer, det är elevuppfostran och lärarna har allstå inget att säga till om när det gäller bestraffningar eller dylikt. elevuppfostran gör så att dom yngre och lite svagare eleverna blir utsatta för fysiskt och psykiskt våld. när erik anländer till skolan, blir han visad runt av en fjärderingare som heter otto silverhielm, som spelas av gustav skarsgård, som senare in filmen blir en av eriks största fiende. erik tycker att skolan verkar helt okej. särskilt när han fick se deras simhall. där fick bara fjärderingare och dom som var med i simlaget simma, men eftersom han visste att han var en bra simmare så oroade han sig inte för att inte komma med. han fick dela rum med en lite nördig men väldigt smart kille som hete pierre tanguy, spelad av henrik lundström, erik och pierre blev fort goda vänner trots att dom var väldigt olika. erik bestämde sig direkt för att inte bråka under tiden på stjärnberg eftersom det var nu eller aldrig för att bygga upp hans betyg. med snart inser han att dom äldre eleverna känner sig hotade av hans starka vilja och börjar därför bråka med honom mer och mer. dom gör allt för att få erik upprörd. efter att hans vänner har blivit utsatta för deras trakasserier kan intre erik hålla sig ifrån att protestera, men han gör allt för att inte bli relegerad. han träffar en av mattanterna och dom blir kära i varann, hon heter marja, som spelas av linda zilliacus. efter att någon har skvallrat på dom får marja sparken eftersom anstälda och elever inte får umgås och pierre slutar efter att ha blivit grovt misshandlad, detta gör bara erik mer arg och nu inser han att han måste göra upp med allt som gjort erik till den han är innan det är för sent.
jag tror att vad jan gulliou vill förmedla är att alla människor, vad dom än har varit med om, kan förbättra sig och lyckas. det handlar bara om att ha en stark vilja och våga säga ifrån. jag kan inte säga att något var dåligt med filmen, jag tyckte om den och hela filmen var bra. det bästa i filmen var när han har slåss med dom i rutan och enkligen får ge igen för allt dom uttsatt honom och hans vänner för.
jag tror att erik kommer bli något bra i framtiden eftersom han ändå har potential till det. jag tycker lärarna skulle säga ifrån när dom ser att någon blir misshandlad. det kanske var en bra ide att testa med elevuppfostran men när dom märkte att det inte blev bra så borde dom slutat med det och tagit lite ansvar. i mina ögon verkar det lite som lathet och att dom inte orkar bry sig, för annars skulle dom ju göra något åt det. endel lärare på stjärnsberg var ju snälla med fega som inte gjorde något, dom var ju såklart rädda för att förlora jobben men jag tycker ändå det borde vara värt det när man vet att man hjälper så många uttsatta. en lärare ska bry sig och det ska alltid finnas någon att prata med om man behöver, men dom ska samtidigt inte bry sig för mycket om elevens fritid om den inte vill berätta, man ska ha ett val vem man vill prata med .
det är aldrig rätt att använda våld, förutom i självförsvar men där ska det också finnas en gräns. erik använde inte våld på skolan för att han inte ville bli relegerad. jag tror inte våld kan lösa några konflikter, det blir nog bara värre nästan varje gång. jag har många vänner som håller på att slåss och det blir alltid värre eftersom mer folk blir inblandade och det slutar alltid med att något dåligt händer. jag tror inte våld löser några problem.
uppsats om Ondskan av johanna kindahl 9f
Boken Ondskan är en självbiografi skriven av Jan Gulliou. Boken blev för första gången utgiven 1981 och 2003 gjordes den om till film. F
ilmen handlar om Erik ( jan gulliou ), som spelas av andreas wilson. erik var en 16 årig kille, hans pappa dog när han var yngre. nu bor han med sin mamma, som spelas av marie rickardson, och sin sadistiske styvfar, johan rebaeus, som misshandlar honom dagligen för minsta lilla som han gör fel. han är egentligen väldigt smart, men oron i hemmet gör att han inte kan fokusera på skolan och börjar därför slåss, stjäla och är allmänt  hänsynslös. men en dag när han grovt misshandlat en skolkamrat så får lärarna nog. dom betämmer sig för att han ska bli relegerad och ska börja på internatskolan stjärnsberg som är en dyr skola lång ifrån huvudstaden. på skolan är det fjärderingarna som bestämmer, det är elevuppfostran och lärarna har allstå inget att säga till om när det gäller bestraffningar eller dylikt. elevuppfostran gör så att dom yngre och lite svagare eleverna blir utsatta för fysiskt och psykiskt våld. när erik anländer till skolan, blir han visad runt av en fjärderingare som heter otto silverhielm, som spelas av gustav skarsgård, som senare in filmen blir en av eriks största fiende. erik tycker att skolan verkar helt okej. särskilt när han fick se deras simhall. där fick bara fjärderingare och dom som var med i simlaget simma, men eftersom han visste att han var en bra simmare så oroade han sig inte för att inte komma med. han fick dela rum med en lite nördig men väldigt smart kille som hete pierre tanguy, spelad av henrik lundström, erik och pierre blev fort goda vänner trots att dom var väldigt olika. erik bestämde sig direkt för att inte bråka under tiden på stjärnberg eftersom det var nu eller aldrig för att bygga upp hans betyg. med snart inser han att dom äldre eleverna känner sig hotade av hans starka vilja och börjar därför bråka med honom mer och mer. dom gör allt för att få erik upprörd. efter att hans vänner har blivit utsatta för deras trakasserier kan intre erik hålla sig ifrån att protestera, men han gör allt för att inte bli relegerad. han träffar en av mattanterna och dom blir kära i varann, hon heter marja, som spelas av linda zilliacus. efter att någon har skvallrat på dom får marja sparken eftersom anstälda och elever inte får umgås och pierre slutar efter att ha blivit grovt misshandlad, detta gör bara erik mer arg och nu inser han att han måste göra upp med allt som gjort erik till den han är innan det är för sent.
jag tror att vad jan gulliou vill förmedla är att alla människor, vad dom än har varit med om, kan förbättra sig och lyckas. det handlar bara om att ha en stark vilja och våga säga ifrån. jag kan inte säga att något var dåligt med filmen, jag tyckte om den och hela filmen var bra. det bästa i filmen var när han har slåss med dom i rutan och enkligen får ge igen för allt dom uttsatt honom och hans vänner för.
jag tror att erik kommer bli något bra i framtiden eftersom han ändå har potential till det. jag tycker lärarna skulle säga ifrån när dom ser att någon blir misshandlad. det kanske var en bra ide att testa med elevuppfostran men när dom märkte att det inte blev bra så borde dom slutat med det och tagit lite ansvar. i mina ögon verkar det lite som lathet och att dom inte orkar bry sig, för annars skulle dom ju göra något åt det. endel lärare på stjärnsberg var ju snälla med fega som inte gjorde något, dom var ju såklart rädda för att förlora jobben men jag tycker ändå det borde vara värt det när man vet att man hjälper så många uttsatta. en lärare ska bry sig och det ska alltid finnas någon att prata med om man behöver, men dom ska samtidigt inte bry sig för mycket om elevens fritid om den inte vill berätta, man ska ha ett val vem man vill prata med .
det är aldrig rätt att använda våld, förutom i självförsvar men där ska det också finnas en gräns. erik använde inte våld på skolan för att han inte ville bli relegerad. jag tror inte våld kan lösa några konflikter, det blir nog bara värre nästan varje gång. jag har många vänner som håller på att slåss och det blir alltid värre eftersom mer folk blir inblandade och det slutar alltid med att något dåligt händer. jag tror inte våld löser några problem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0